Sweelinckorkest doorbreekt klassieke concertervaring met NAKK
Wie?
Het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck, ook wel het Sweelinckorkest, is een studentenorkest dat verbonden is aan de Universiteit van Amsterdam. We zijn een orkest dat bestaat uit tachtig jonge enthousiaste studenten die naast hun studie op hoog niveau muziek willen maken. Zo spelen we elk jaar in het Muziekgebouw aan 't IJ en Het Concertgebouw en vragen wij jonge aanstormende talenten om bij ons te soleren.
Wat?
Komend voorjaar gaat het orkest zich wagen aan een nieuw project dat er volledig anders uitziet dan de reguliere programmering van het Sweelinckorkest, en tevens van menig symfonieorkest. We gaan samenwerken met de jonge getalenteerde musici van het Nieuw Amsterdams Klarinet Kwartet, componist Willem van Merwijk en regisseur Pepijn Cladder.
Met deze vier partijen willen we een unieke concertreeks van drie concerten organiseren, afsluitend in het Concertgebouw te Amsterdam. Dit gaan we onder andere doen door een wereldpremière ten gehore te brengen van de opdrachtcompositie Ríos voor symfonieorkest en klarinetkwartet van Guillermo Lago (pseudoniem van Willem van Merwijk).
Het publiek zal op een andere manier dan normaal meegenomen worden in de muziek met hulp van regisseur Pepijn Cladder. De musici zullen zich door de zalen voortbewegen tijdens het concert en in de pauze zal het publiek op bijzondere manier al flarden meekrijgen van de tweede helft van het programma.
Waarom hebben we u nodig?
We hebben uw financiële steun hard nodig om dit gehele project te bekostigen! Als u doneert maakt u het mogelijk dat wij Het Concertgebouw kunnen huren en op het podium mogen staan tussen de grootste namen van de muziekwereld. Ook maakt u een ontzettend leerzame ervaring mogelijk waarbij gemotiveerde Amsterdamse studenten kunnen leren van professionals. Deze samenwerking met verschillende partijen is een enorme stimulans en inspiratie voor de orkestleden om muziek te blijven maken. Maar bovenal maakt u door uw donatie mogelijk dat er een programma wordt gerealiseerd dat de belegen klassieke concertervaring doorbreekt, jong publiek in aanraking laat komen met klassieke muziek en iedereen op een vernieuwende manier klassieke muziek laat ervaren. Wij willen het imago van de belegen klassieke muziek aanpakken door jonge mensen nieuwe stukken te laten spelen en dit zo toegankelijk mogelijk te maken door middel van visuele stimuli tijdens de concerten en een toegankelijk programma.
Naast uw bijdrage wordt het orkest ook gesteund door diverse fondsen en dragen onze orkestleden zelf ook bij om mee te kunnen spelen met dit project. Ondanks alle steun die we al ontvangen hebben, resteert er nog steeds een gat dat we op deze manier hopen te dichten.
Zeker in een tijd waarin er steeds minder mensen een instrument spelen en klassieke muziek iets voor selecte groep mensen lijkt te zijn, is het hard nodig een project als dit te kunnen realiseren. Daarnaast willen wij graag bijdragen aan het cultuurbehoud in Amsterdam door de vier Amsterdamse partijen te verenigen om samen dit vernieuwende project te realiseren.
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie:
Nieuwe Achtergracht 170
1080 WV
Amsterdam
voorzitter@sweelinckorkest.nl
+31642545366
Over het Sweelinckorkest
Het UvA-Orkest J.Pzn Sweelinck (het Sweelinckorkest) is opgericht in 1878 en is daarmee het oudste symfonieorkest van Amsterdam. In 2018 bestond het orkest 140 jaar en heeft het haar 28e lustrum goed gevierd door het uitvoeren van ‘Der Ring ohne Worte’ van Wagner in o.a. het Concertgebouw en op een tiendaagse tournee door Georgië. Het Sweelinckorkest bestaat momenteel uit ongeveer tachtig enthousiaste studenten van voornamelijk Amsterdamse universiteiten en hogescholen. De orkestleden genieten ervan samen te musiceren op hoog niveau en geven elk jaar concerten in onder andere het Muziekgebouw aan ’t IJ en in Het Koninklijk Concertgebouw. Het orkest probeert zo vaak mogelijk jonge, getalenteerde muzikanten een kans te geven om te soleren bij de programma’s. Afgelopen jaren waren dat onder andere Charlotte Janssen (sopraan), Tosca Opdam (viool), Caspar Vos (piano) en Iris van Wijnen (sopraan). Het Sweelinckorkest heeft daarnaast als kweekvijver gefungeerd voor diverse talentvolle dirigenten, zoals Vincent de Kort, Edo de Waart, Lucas Vis en Roland Kieft. Sinds januari 2016 staat de jonge en getalenteerde Zwitser Konradin Herzog voor het orkest.
Ook buiten lustrumprogramma’s streeft het Sweelinckorkest ernaar vooruitstrevend te programmeren. Zo speelde het orkest dit najaar een spannend en divers programma waarin voor het eerst in de geschiedenis van het orkest, tevens uitzonderlijk voor de rest van de klassieke muziekwereld, een stuk van een vrouwelijke hedendaagse componist werd uitgevoerd (Quatre Instants van Kaija Saariaho (1952), geschreven in 2003).
Ten slotte is het Sweelinckorkest zeer verheugd dat Bernard Haitink zijn naam aan het orkest heeft verbonden als onze beschermheer.
Het bestuur aan het woord....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Over de compositie ‘Rivieren’, door Willem van Merwijk
Ik werd geboren aan de rivier, zwom in haar wielen, schaatste op haar strangen, fietste 6 jaar lang over de dijk naar de grote stad en werkte tenslotte in de binnenvaart.
Uiteindelijk kwam ik terecht in een stad zonder rivier en miste ik haar iedere dag. Om haar vijftien jaar geleden weer terug te vinden.
Het stromende water van de rivieren is het bloed van onze planeet, tegelijkertijd troostend, voedend, verkeersader en bedreiging. Dit is mijn ode aan die stromen, iets wat al jarenlang op mijn wensenlijst stond.
Vier portretten van vier rivieren die veel voor mij betekenen en dan ook nog een specifieke plek aan ieder van die stromen:
De Rijn; rivier van mijn geboorteplaats, meer precies de Waal bij Bemmel. Met daarin verwijzingen naar klanken van anderen die over de Rijn schreven.
De Mississippi bij New Orleans waar mijn zwager en zijn familie zijn neergestreken, met als motor een ‘Stomp/Ragtime’-achtig motief dat het klarinetkwartet als gegoten zit.
De Chao Phraya bij Bangkok; de eerste rivier in Azië die ik ooit bevoer en waarin ik mij als groot liefhebber van Slauerhoff in zijn ‘Leven op aarde’ waande.
De Suriname-rivier; de rivier waar ik met het Nederlands Blazers Ensemble met alle instrumenten, licht en versterking in kano's naar het dorp Botopasi opvoer om daar na 3 en een half uur varen een concert te geven. De ritmische hamerende figuur verwijst naar het enorme kabaal dat de krekels in de jungle maken als de zon verdwijnt, iedere avond weer even betoverend en oorverdovend.
Het NAKK is een ensemble dat al eerder werk van mij heeft gespeeld en dat de essentie daarvan begrijpt, overbodig te zeggen dat het hier gaat om de allerbeste musici van een nieuwe generatie. Het Sweelinckorkest speelt op het allerhoogste amateurniveau en alleen al hun keuze dit avontuur aan te gaan (waarvoor ik hen zeer dankbaar ben) getuigt van toewijding, inzet en muzikaal lef. Dirigent Konradin Herzog ken ik nog van zijn studie op het Conservatorium van Amsterdam en is een zeer vaardige en inspirerende musicus aan wie ik ‘Ríos’ (Rivieren) van harte toevertrouw. Pepijn Cladder tenslotte is een tovenaar als het er om gaat concerten een theatrale draai te geven, daarbij obligate en clichématige oplossingen vermijdend.
Programma: